Informacje dla kursantów, przepisy
Przejdź do strony głównej RCRE w Sanoku

Szkolenie

  • osoba może rozpocząć kurs 3 miesiące przed ukończeniem wymaganego wieku dla danej kategorii, jednakże do egzaminu może przystąpić dopiero po jego ukończeniu,
  • szkolenie odbywa się w OSK który działa na podstawie zezwolenia wydanego z up. Starosty właściwego ze względu na siedzibę firmy,
  • szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym. Po jego zdaniu kierownik ośrodka wystawia osobie zaświadczenie o ukończeniu kursu. Zaświadczenie ważne jest bezterminowo na terenie całego kraju,
  • następnie osoba składa komplet dokumentów w jednym z WORD i ustala termin egzaminu państwowego.

Kryterium wiekowe

Dokument

Wiek

prawo jazdy kat. A1, B1 lub T

16 lat (zgoda rodziców)

prawo jazdy kat. A lub B

18 lat

prawo jazdy kat. B+E, C, C+E, C1 lub C1+E

18 lat

prawo jazdy kat. D lub D1

19 lat (żołnierz posiadający prawo jazdy kat. B)

prawo jazdy kat. D, D+E, D1 lub D1+E

21 lat

pozwolenie

20 lat

karta rowerowa

10 - 18 lat

karta motorowerowa

13 - 18 lat

Badania lekarskie

  • badanie lekarskie przeprowadza uprawniony lekarz
  • badanie przeprowadzane jest dla dwóch grup kategorii:
    a) A, A1, B, B1, T B+E
    b) C, C1, D, D1, C+E, D+E, C1+E, D1+E
  • osoba może przystąpić do kursu dopiero po stwierdzeniu przez lekarza braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem odpowiedniej kategorii
  • po przeprowadzonym badaniu lekarz wystawia osobie orzeczenie lekarskie bezterminowe lub terminowe na okres min. 5 lat
  • jeżeli lekarz posiada jakieś wątpliwości wystawia skierowanie i kieruje osobę na konsultacje specjalistyczne
  • orzeczenie lekarskie powinno być dostarczone do ośrodka szkolenia kierowców w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty jego wydania
  • od orzeczenia badany może wnieść odwołanie wraz z uzasadnieniem, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania
  • odwołanie wnosi się za pośrednictwem lekarza, który je wydał do podmiotu odwoławczego
  • szczegółowy opis przeprowadzania badań lekarskich kandydatów na kierowców znajdziecie Państwo Dz.U. Nr2 z 9 września 2004r. poz.15
Warunkiem przystąpienia do egzaminu państwowego jest złożenie w Dziale Obsługi Klienta (DOK) wymaganych dokumentów.

Są to następujące dokumenty:

  • wniosek na druku do pobrania w Dziale Obsługi Klienta

  • dowód osobisty, a w przypadku obcokrajowców paszport i kartę pobytu

  • dowód uiszczenia opłaty za egzamin

  • jedna wyraźna fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (osoba bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, ukazująca głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem; zachowane musi być równomierne oświetlenie twarzy)

  • orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów

  • zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców w zakresie szkolenia podstawowego lub dodatkowego

  • pisemną zgodę rodziców lub opiekuna prawnego, w przypadku osoby, która nie ukończyła 18 lat, a ubiega się o prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T

  • kserokopię posiadanego prawa jazdy kategorii (nie dotyczy żołnierzy służby zasadniczej):
    a) B, jeżeli ubiega się o uprawnienie do kierowania pojazdem w zakresie kategorii C, C1, D lub D1
    b) B, C, C1, D lub D1, jeżeli ubiega się o uprawnienie do kierowania pojazdem w zakresie odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E
    c) A1, B1, C1 lub D1, jeżeli ubiega się o uprawnienie do kierowania pojazdem w zakresie odpowiednio prawa jazdy kategorii A, B, C, D

  • zaświadczenie o odbywaniu zasadniczej służby wojskowej, jeżeli jest żołnierzem ubiegającym się o prawo jazdy kategorii D lub D1, który nie ukończył 21 lat

    Kategorie prawa jazdy

    KATEGORIA PRAWA JAZDY

    RODZAJ POJAZDU

    A

    motocykl

    A1

    motocykl o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm sześć., i mocy nie przekraczającej 11 kW

    B

    a) pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony z wyjątkiem autobusu lub motocykla b) pojazd, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony c) ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny

    B1

    trójkołowy lub czterokołowy pojazd samochdowyo masie własnej nie przekraczającej 550 kg z wyjątkiem motocykla

    C

    pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym

    C1

    pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony i nir przekraczającej 7,5 tony, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym

    D

    autobus, ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny.

    D1

    autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą a także ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny

    B+E

    samochód osobowy określony w poz.3 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1 t.

    C+E

    zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 18 t. i długości co najmniej 12 m. złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz.6 i przyczepy lub ciągnika siodłowego i naczepy

    C1+E

    zespół pojazdów o długości co najmniej 8 m. złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz.6 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 2 t.

    D+E

    autobus określony w poz.7 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t.

    D1+E

    autobus określony w poz.8 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t.

    T

    ciągnik rolniczy z przyczepą (przyczepami) lub pojazd wolnobieżny

    trolejbusowa

    trolejbus

    pozwolenie

    pojazd szynowy wieloczłonowy lub skład tramwajów co najmniej 2 - wagonowy

    Kodeks ruchu drogowego do pobrania

    Wersja w formacie pliku PDF do pobrania tutaj

  • Zmiany w przepisach
    W dniu 6.02.2007r. rząd przyjął projekt ustawy o osobach kierujących pojazdami. Projekt wprowadza nowe rozwiązania dotyczące uzyskiwania prawa jazdy. Nowością jest dwuletni okres próbny dla młodych kierowców.
    Projekt zakłada m.in. o obowiązkowe badania psychologiczne kandydatów na kierowców i możliwość odbycia kursu w formie rozszerzonej, obejmującej jazdę specjalnie oznakowanym pojazdem z osobą towarzyszącą przez minimum jeden rok, pod nadzorem ośrodka nauki jazdy. Kurs jest przeznaczony dla osób od 16. roku życia. W czasie jego trwania uczestnicy wraz z osobą towarzyszącą muszą uczęszczać na zajęcia w ośrodku szkolenia kierowców, kończące się wewnętrznym egzaminem. Zmienią się także zasady uzyskiwania karty rowerowej i motorowerowej.
    Nowością jest także dwuletni okres próbny dla młodych kierowców. W tym czasie będą musieli oni poszerzać posiadaną wiedzę na temat zagrożeń i bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poruszać się specjalnie oznakowanym pojazdem. Ponadto w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy po uzyskaniu uprawnień kierowcy będą musieli poruszać się z prędkością do 50 km/h na obszarze zabudowanym i do 80 km/h poza nim. W przypadku popełnienia wykroczenia kierowca zostanie upomniany listem ostrzegawczym. Większa liczba wykroczeń będzie powodować skierowanie na kurs reedukacyjny bądź cofnięcie prawa jazdy.

    Zwiększono również wymagania wobec instruktorów nauki jazdy i ośrodków szkolenia kierowców. Instruktorzy będą mieć obowiązek corocznego uczestnictwa w warsztatach doskonalenia zawodowego. Rozszerzono katalog przestępstw wykluczających możliwość wykonywania pracy instruktora.

    Zmiany dotyczące ośrodków mają podnieść jakość szkolenia. Zgodnie z projektem będą one korzystać wyłącznie ze środków dydaktycznych z listy prowadzonej przez ministra transportu. W przypadku spełniania dodatkowych wymagań dotyczących bazy lokalowo-technicznej i pojazdów będą mogły starać się o zaświadczenie uprawniające do organizowania kursów rozszerzonych. Ośrodki będą też przeprowadzać egzaminy wewnętrzne. Wynik pozytywny będzie niezbędny do wystawienia zaświadczenia o ukończeniu kursu, negatywny da ośrodkowi możliwość zorganizowania dodatkowych zajęć dla kursantów.
    Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie nowej części egzaminu praktycznego, obejmującego jazdę poza obszarem zabudowanym. Teoretyczna część egzaminu będzie się składać z testów jednokrotnego wyboru.
    Przebieg egzaminu będzie kontrolowany z użyciem urządzeń rejestrujących. Ich zapis będzie zachowywany przez dwa tygodnie. Będzie możliwe również przeprowadzenie niejawnej obserwacji przebiegu praktycznej części egzaminu. W projekcie zawarto także przepisy dotyczące egzaminatorów, prowadzenia ośrodków doskonalenia techniki jazdy oraz nadzoru nad ośrodkami szkolenia.
    Głównym celem wprowadzanych zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz eliminacja oszustw i korupcji podczas egzaminów.
    Statystyka odwiedzin
    Powyższe informacje
    zobaczyło już:

    osób