Szkolenie w Osrodku Szkolenia Kierowców
Przejdź do strony głównej RCRE w Sanoku
Zmiany po 10 stycznia 2006

Rozporządzenie wprowadziło obowiązek przydzielania kursantowi tzw. instruktora prowadzącego szkolenie, który ma być odpowiedzialny za cały proces szkolenia danej osoby.

Szkolenie teoretyczne

- wyodrębniono z teoretycznej części kursu cztery godziny na szkolenie z zakresu pierwszej pomocy medycznej.

Szkolenie praktyczne

- ograniczono liczbę manewrów na placu do dwóch, nakłada obowiązek „zdania” jazdy przodem i tyłem po łuku (szerokość łuku zwiększa się z 2,5 m do 3 m);
- obowiązkowy będzie wjazd pod górkę;
- parkowanie równolegle przodem i parkowanie tyłem w tzw. kopercie, będą wykonywane podczas jazdy po mieście (dotychczas na placu manewrowym);
- wprowadzono obowiązkowy kurs jazdy w godzinach nocnych;
- wyodrębniono cztery godziny na jazdę po trasie szybkiego ruchu z prędkością ponad 70 km na godzinę.

    Pierwszym krokiem do uzyskania prawa jazdy jest odbycie szkolenia w wybranym przez siebie ośrodku szkolenia kierowców. Nie powinien być to wybór przypadkowy.  Decydując się na dany ośrodek warto sprawdzić jego kwalifikacje a przede wszystkim skuteczność w przygotowaniu do egzaminu.

     Pamiętajmy, że nie kierujmy się tylko ceną przy wyborze OSK, czasami niska cena wiąże się z niskim standardem nauczania. Większe szkoły mają większe doświadczenie w szkoleniu i zazwyczaj gwarantują lepsze warunki, ale za to mogą podchodzić do kursanta mniej indywidualnie. Ale to od wybranej szkoły nauki jazdy będzie zależało czy zdamy za pierwszym czy za dziesiątym razem.

Program zajęć w ośrodku szkolenia kierowców obejmuje :

  • szkolenie podstawowe - dla osób przystępujących po raz pierwszy do egzaminu państwowego w zakresie określonej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia (od tego szkolenia zwolnione są osoby ubiegające się o prawo jazdy kategorii B lub B1, jeżeli posiadają prawo jazdy kategorii C lub D)
  • szkolenie dodatkowe - każdorazowo po trzykrotnym uzyskaniu przez uczestnika kursu negatywnego wyniku z części teoretycznej lub praktycznej egzaminu państwowego

Liczbę godzin zajęć teoretycznych i praktycznych dla każdej osoby podlegającej szkoleniu podstawowemu określa indywidualnie prowadzący nauczanie. Jednak nie może to być mniej niż:

  1. Liczba godzin dla zajęć teoretycznych nie może być mniejsza niż:
    • 30 godzin w zakresie kategorii A, A1, B, B1, T prawa jazdy lub pozwolenia
    • 20 godzin w zakresie kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E lub pozwolenia
  2. Liczba godzin dla zajęć praktycznych nie może być mniejsza niż:
    • 15 - przy kategorii B+E
    • 20 - przy kategorii A, A1, C, C1, C1+E, D1+E, T
    • 25 - przy kategorii C+E lub D+E
    • 30 - przy kategorii B, B1, D1, lub pozwolenia lub pozwoleniu
    • 60 - przy kategorii D
  3. Wymogi, o których mowa w pkt. 1, nie dotyczą osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii A, B, C lub D, jeżeli posiadają prawo jazdy odpowiednio kategorii A1, B1, C1 lub D1, albo zaświadczenie o ukończeniu kursu i uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii A1, B1, C1 lub D1.
W przypadku gdy osoba rozpoczyna szkolenie:
  1. Jednocześnie w zakresie więcej niż jednej kategorii prawa jazdy liczba godzin zajęć teoretycznych ulega zmniejszeniu o 3 przy każdej dodatkowej kategorii.
  2. W zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy liczba godzin zajęć praktycznych ulega:
    • zmniejszeniu o 5 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada prawo jazdy kategorii D1 lub D
    • zmniejszeniu o 10 - przy kategorii D1 lub D, jeżeli posiada prawo jazdy kategorii C1 lub C
  3. Instruktor dokonuje podziału godzin zajęć oraz ustala ich zakres tematyczny odpowiednio do stwierdzonego u danej osoby poziomu wiedzy i umiejętności, jej predyspozycji, łatwości przyswajania poszczególnych zagadnień itp.
  4. Zajęcia praktyczne obejmują zajęcia prowadzone na placu manewrowym i w ruchu drogowym, przy czym:
    1. mogą być rozpoczęte po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych
    2. powinny uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym o łącznym czasie nie krótszym niż:
      • 3 godziny, przy kategorii A1, A lub B1
      • 4 godziny, przy kategorii B, C1, C, T, B+E, C1+E lub D1+E
      • 10 godzin, przy kategorii D1, D, C+E lub D+E
    3. powinny być prowadzone w sposób nieprzerwany na odcinku co najmniej 50 km (z wyjątkiem kategorii T)
Godziny zajęć teoretycznych równają się 45 minutom, a zajęć praktycznych 60 minutom.


Czas realizacji zajęć praktycznych nie może być dłuższy niż:

  1. 2 godziny dziennie w okresach pierwszych:
    • 4 godziny nauki w zakresie kategorii A1 lub A prawa jazdy
    • 8 godzin nauki w zakresie innych niż określone pod lit. a) kategorii prawa jazdy oraz pozwolenia
  2. 3 godziny dziennie - po określonych w pkt 1 godzinach nauki dla poszczególnych kategorii prawa jazdy oraz pozwolenia.
  3. Zajęcia praktyczne mogą być prowadzone pod warunkiem posiadania przy sobie przez osobę szkoloną karty prowadzonych zajęć.

 

Co powinieneś umieć po zakończonym kursie:

Absolwent kursu powinien posiadać wiadomości, umiejętności i zachowania umożliwiające bezpieczne kierowanie pojazdem, w tym co najmniej:

  1. Dawać dowód znajomości i dobrego zrozumienia:
    • zachowania ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego
    • zasad zachowania bezpiecznych odległości pomiędzy pojazdami, przy uwzględnieniu jazdy w różnych warunkach atmosferycznych, porach dnia i nocy i po różnych nawierzchniach jezdni
    • wpływu na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem m.in.:
      - alkoholu lub innego podobnie działającego środka
      - wahań stanu emocjonalnego
      - zmęczenia
    • zagrożeń związanych z niedoświadczeniem innych uczestników ruchu drogowego, najbardziej podatnych na ryzyko, takich osób jak: dzieci, piesi, rowerzyści lub osoby o ograniczonej swobodzie ruchu
    • zagrożeń związanych z ruchem drogowym i prowadzeniem różnego rodzaju pojazdów w różnorodnych warunkach widoczności
    • zasad korzystania z wyposażenia pojazdu związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa jazdy
    • zasad użytkowania pojazdu, przewozu osób i ładunków, z uwzględnieniem ochrony środowiska
    • zasad ruchu drogowego, w szczególności odnoszących się do ograniczeń prędkości, pierwszeństwa przejazdu, znaków i sygnałów oraz dokumentów uprawniających do kierowania i używania pojazdu
    • zasad postępowania w razie uczestnictwa w wypadku drogowym oraz zasad udzielania pomocy ofiarom wypadku
    • rodzajów dróg i zagrożeń związanych ze stanem ich nawierzchni
    • zadań i kryteriów oceny obowiązujących na egzaminie państwowym

     

  2. Posiadać umiejętności zachowania w zakresie:
    • przygotowania się do jazdy (sprzęganie, rozprzęganie przyczepy - kat. B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E, T prawa jazdy)
    • posługiwania się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania
    • włączania się do ruchu, zajmowania właściwej pozycji na drodze, respektowania praw innych uczestników ruchu oraz porozumiewania się z nimi przy użyciu dopuszczalnych środków
    • bezpiecznego wykonywania wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych
    • obserwowania drogi i przewidywania rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń
    • skutecznego reagowania w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowania awaryjnego
    • jazdy z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu
    • jazdy z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego
    • zachowania środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu
    • wykonywania podstawowych czynności kontrolno-obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy
    • podejmowania działań w zakresie udzielenia przedlekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych
Absolwent kursu powinien ponadto posiadać wiedzę na temat:
  1. W zakresie kategorii A i A1 prawa jazdy:
    • wykorzystywania środków ochronnych (kask, rękawice, ubranie)
    • widoczności kierowców motocykli przez innych użytkowników dróg
    • czynników ryzyka związanych ze śliskimi elementami dróg (studzienki, szyny tramwajowe)
  2. W zakresie kategorii C, C+E, C1, C1+E, D, D+E, D1, D1+E, prawa jazdy:
    • przepisów regulujących czas pracy i odpoczynku kierowców (umiejętność korzystania z tachografu)
    • dokumentów wymaganych w krajowym i międzynarodowym przewozie osób i towarów
    • środków ostrożności podejmowanych w przypadku awarii pojazdu
    • planowania tras przejazdu, czytania map drogowych
    • warunków bezpieczeństwa związanych z załadunkiem, rozmieszczeniem i zamocowaniem ładunku: dotyczy kategorii C, C+E, C1, C1+E prawa jazdy
    • odpowiedzialności i obowiązków kierowcy wobec przewożonych osób: dotyczy kategorii D, D+E, D1, D1+E prawa jazdy
    • ogólnych zasad budowy, eksploatacji i utrzymania podstawowych układów jezdnych pojazdu

Przed Egzaminem - Badanie lekarskie

Lekarz praktycznie może nam przeprowadzić każde badanie, ale jest mało prawdopodobne żeby robił coś ponad to co musi. Pamiętajmy, że lekaż może od nas zażądać maksymalnie 150 zł gdy robimy prawo jazdy na samochód osobowy....

Badanie lekarskie na prawo jazdy

Badanie lekarskie przeprowadzane jest na podstawie:

Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 czerwca 1999 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców. (Dz. U. Nr 69 z 20 sierpnia 1999 r., poz. 772).

Przeprowadzanie badań obejmuje:

  1. badanie ogólne stanu zdrowia,
  2. badania specjalistyczne:
  • stanu narządu wzroku,
  • stanu narządu słuchu i równowagi,
  • inne, które uprawniony lekarz uzna za niezbędne do wykonania,
  1. badania pomocnicze:
  • glikemii na czczo,
  • elektrokardiograficzne, w przypadku gdy badany ukończył 50 lat,
  • inne, które uprawniony lekarz uzna za niezbędne do wykonania.

Uprawniony lekarz na podstawie wyników badań, wydaje orzeczenie lekarskie stwierdzające brak lub istnienie przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, zwane "orzeczeniem lekarskim". Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami może zawierać ograniczenie czasowe. Od orzeczenia lekarskiego badany może wnieść odwołanie wraz z uzasadnieniem, w terminie 7 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego.

Ustala się maksymalne stawki opłat za badania:

  • osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, T, B+E lub osób ubiegających się o pozwolenie do kierowania tramwajem - 150 zł,
  • osób ubiegających się o prawo jazdy kategorii C, C1, D, D1, C+E, C1+E, D+E, D1+E - 200 zł.

Czyli praktycznie lekarz może nam przeprowadzić każde badanie, ale jest mało prawdopodobne żeby robił coś ponad to co musi. Pamiętajmy, że lekaż może od nas zażądać maksymalnie 150 zł gdy robimy prawo jazdy na samochód osobowy.

Statystyka odwiedzin
Naszą stronę
zobaczyło już:

osób