Plac manewrowy
Przejdź do strony głównej RCRE w Sanoku

Plac manewrowy dla kategorii B, B1, B+E

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

Termin wejścia w życie - 10 stycznia 2006 r.

Zadania egzaminacyjne dla wszystkich zdających.



1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca.

Kryteria:
  • sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
    - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
    a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna przynajmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
    b) poziom płynu chłodzącego,
    c) poziom płynu hamulcowego,
    d) poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
    e) działanie sygnału dzwiękowego,
    f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
  • właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństawa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
    - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
    - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
    - zagłówki powinne byc ustawione blisko za głową na wysokości głowy.
  • upewnienie się o możliwości jazdy,
    - wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    - ocena sytuacji wokół pojazdu
  • płynne ruszenie
    - opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
    - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.


    2. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu

    SCHEMAT PLACU MANEWROWEGO
    Schemat placu manewrowego

    Wymiary placu manewrowego:

    Kategorie a b c d e f r R
    B i B1 30,5 m 3,0 m 27,5 m 6,0 m 9,5 m 5,0 m 6,0 m 6,0 m
    B+E 32,0 m 4,0 m 25,0 m 16,5 m 23,5 m    -    15,0 m 12,0 m

    Kryteria:
  • płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu - w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka
  • dla kat B+E - płynna jazda do przodu pasem ruchu, - cofanie po prostej i łuku, z możliwościa zatrzymania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut.
  • nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
  • zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu

    3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

    SCHEMAT PLACU MANEWROWEGO
    Schemat placu manewrowego

    Wymiary placu manewrowego:

    Kategorie a szerokość pasa α - progi min. i max
    B i B1 co najmniej półtora długości
    pojazdu egzaminacyjnego
    3,0 m 2,5 - 5,5
    B+E co najmniej długość zespołu
    pojazdów egzaminacyjnych
    3,5 m 2,5 - 5,5

    Kryteria:
  • przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
    - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

    Zobacz animację prawidłowo wykonanych manewrów.

    Zadania przeniesione z placu manewrowego do ruchu miejskiego

  • Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
  • Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
  • Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)
  • Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej
  • Statystyka odwiedzin
    Naszą stronę
    zobaczyło już:

    osób