Manewry - jazda po łuku
Przejdź do strony głównej RCRE w Sanoku

Od 10 stycznia 2006 roku wg nowych zasad egzaminowania kandydatów na kierowców, obowiązkowym manewrem, jest jazda po łuku do przodu i tyłu. Pomimo poszerzenia o 0,5 m szerokości pasa z 2,5 m do 3,0 m, nadal nastręcza on wiele problemów dla osób egzaminowanych.
Aby ułatwić dokładnie zapoznanie się z tym manewrem, przedstawiamy kilka podstawowych błędów, jakie popełniane są podczas wykonywania tego manewru.



1. Zbyt bliskie ustawienie pojazdu przy lewej krawędzi pasa, po zakończeniu jazdy do przodu. Przy tak ustawionym pojeździe, podczas cofania, przód pojazdu zachodzi na lewą krawędź pasa i powoduje najechanie na linię przednim lewym kołem pojazdu, oraz potrącenie tyczek ograniczających.

KOMPUTEROWA ANIMACJA MANEWRU


2. Zbyt maksymalne skręcenie kierownicą w prawo, podczas cofania, powoduje, że osoba egzaminowana, nie jest w stanie w odpowiednim czasie "odbić kierownicą", wyprostować koła, aby cofając, pojazd pozostał w obrębie pasa. Błąd taki powoduje najazd tylnym prawym kołem na prawą linię łuku.

KOMPUTEROWA ANIMACJA MANEWRU


3. Natomiast zbyt wolny i płytki skręt w prawo powoduje, że kierujący cofając, nie "wyrabia się w zakręcie". Powoduje to, iż podczas cofania najeżdża tylnym lewym kołem, bądź to na linie ograniczające, bądź trąca tyczkę z pachołkiem.

KOMPUTEROWA ANIMACJA MANEWRU


Podczas cofania, można obserwować drogę, pas ruchu, zarówno przez lusterka wsteczne, jaki i poprzez tylną szybę pojazdu. Lusterka wsteczne powinny być tak ustawione, jak do jazdy w ruchu miejskim. Nie należy ustawiać ich tak, aby pokazywały wyłącznie linie ograniczające i słupki z pachołkami. Późniejsza korekta ustawień lusterek wstecznych, dyskwalifikuje osobę egzaminowaną.

Duża prędkość - jest zasadniczym czynnikiem, jaki wpływa na źle wykonany manewr cofania po łuku. Przy dużej prędkości, kierujący nie jest w stanie w odpowiednim czasie, zmienić tor jazdy, co w konsekwencji prowadzi do najechania na linie ograniczające łuk, lub potrącenia tyczek z pachołkami.

Cofając pojazdem z włączonym sprzęgłem i nie używając pedału przyspieszenia (gazu), osiągamy prędkość, która jest dość duża dla początkującego kierowcy. Dlatego zaleca się jazdę na półsprzęgle, czyli na częściowo włączonym sprzęgle i używaniu pedału przyspieszenia (gazu).

Wymaga to oczywiście umiejętności synchronizacji sprzęgła i przyspieszenia, ale pozwoli to nam na zmniejszenie prędkości i wydłuży czas na prawidłową ocenę, w którym momencie i w jakim stopniu należy korygować kierunek jazdy pojazdu.


Statystyka odwiedzin
Naszą stronę
zobaczyło już:

osób