Jazda po mieście kat. B, B1 - manewry, błędy
Przejdź do strony głównej RCRE w Sanoku
Egzaminatorzy Wojewódkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.

Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:

  • odpowiednie obuwie
  • okulary
  • zapięcie pasa bezpieczeństwa
  • ustawienie fotela i lusterek

    Wykaz manewrów, jakie może polecić wykonanie egzaminator, podczas jazdy w ruchu miejskim: (zobacz animację manewrów.)

    1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

    SCHEMAT MANEWRU
    Schemat manewru - Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

    Kryteria:
  • pozycja początkowa i końcowa pojazdu
  • właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
  • w czasie wykonywania zadania:
    - możliwa jedna korekta toru jazdy
    - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
    - po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opusczenia pojazdu),
    - parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

    2. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

    SCHEMAT MANEWRU
    Schemat manewru - Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)

    Kryteria:
  • pozycja początkowa i końcowa pojazdu
  • właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
  • w czasie wykonywania zadania:
    - możliwa jedna korekta toru jazdy
    - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
    - po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowanu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opusczenia pojazdu),
    - parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

    3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)

    SCHEMAT MANEWRU
    Schemat manewru - Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem - wyjazd przodem)

    Kryteria:
  • pozycja początkowa i końcowa pojazdu
  • właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
  • w czasie wykonywania zadania:
    - możliwa jedna korekta toru jazdy
    - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
    - długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego,
    - po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    - w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonania manewru nie może najechać na krawężnik.

    4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

    SCHEMAT MANEWRU
    Schemat manewru - Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

    Kryteria:
  • właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
  • możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
    - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
    - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

    Najczęściej popełniane błędy:

    podczas jazdy po mieście

  • jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
  • nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru - włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
  • brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
  • zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
  • lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
  • słaba dynamika jazdy
  • brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
  • nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
  • niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
  • brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
  • wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
  • nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
  • nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
  • brak respektowania zasady ruchu prawostronnego

    Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań

  • obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
  • opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
  • nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

    podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych

  • brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
  • brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
  • brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
  • korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
  • błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
  • zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
  • jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
  • złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
  • brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

    Inne

  • pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
  • beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok
  • pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
  • nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
  • brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich

  • Statystyka odwiedzin
    Naszą stronę
    zobaczyło już:

    osób